اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي هستيد كه تصميم به كسب درآمد از اينترنت گرفته ايد و مي خواهيد سفارش طراحي سايت فروشگاهي بدهيد ، لطفا ابتدا اين مطلب را تا انتها بخوانيد. در اين مطلب معيارهاي مهم طراحي سايت فروشگاه اينترنتي را برايتان گفته ايم.
به منظور افزايش نرخ تبديل فروشگاه اينترنتي شما با تمركز بر روي ظاهر سايت، احساس و تجربه كاربري ، به بررسي مراحلي كه به سادگي قابل پياده سازي هستند، مي پردازيم.
قبل از اين كه وقت خود را صرف كمپين هاي سئو ، تبليغات نمايشي يا تبليغات موجود در رسانه هاي اجتماعي كنيد ، اولين نكته ضروري ، ايجاد صفحه اول و ساختار فروشگاه اينترنتي مدنظرتان مي باشد. شما اين توانايي را داريد كه تمامي ترافيك اينترنتي جهان را به سمت سايت خود بكشانيد ، اما اگر طراحي سايت فروشگاه اينترنتي خود را براي تبديل ( مشتري به خريدار ) ، بهينه سازي نكرده باشيد قطعا اين سرمايه گذاري براي شما سودي نخواهد داشت. مشتريان سايت فروشگاه اينترنتي شما با يك نگاه سريع به صفحه اول وبسايت ، تبديل به خريدار مي شوند.
آزمايش 3 ثانيه اي!
تصور كنيد مشتري سايت فروشگاه اينترنتي خود مي باشيد و با ديد يك مشتري به صفحه اول سايت خود نگاهي بيندازيد . حال دو سؤال زير را از خود بپرسيد :
- آيا خريداران مي توانند در عرض 3 ثانيه بگويند شما در سايتتان چه محصولاتي را عرضه مي كنيد ؟
- آيا خريداران مي توانند به سايت شما اعتماد كنند و با كارت اعتباري خود از فروشگاه اينترنتي شما خريد كنند ؟
اگر پاسخ شما به يك يا هردو سؤال بالا منفي است، زمان آن رسيده كه روي طراحي سايت فروشگاه اينترنتي خود بيشتر كار كنيد. بخش هاي زيادي وجود دارند كه به واسطه آن ها مي توانيد روند تبديل را در سايت خود بهبود بخشيد، اما اين قسمت را با اساسي ترين و پايه اي ترين مبحث آغاز مي كنيم : طراحي. نكاتي در مورد طراحي سايت فروشگاه اينترنتي وجود دارند كه با استفاده از آن ها، بازديدكنندگان از فروشگاه اينترنتي شما به مشتريان آن تبديل مي شوند.
مدت ها پيش، مردم براي خريد محصولات مورد نياز خود به فروشگاه هاي اينترنتي رجوع مي كردند زيرا قيمت محصولات در فروشگاه هاي اينترنتي نسبت به فروشگاه هاي واقعي، ارزانتر و مناسب تر بود. اما الان زمان تغيير كرده است و خريداران امروزي به جاي اين كه به محصول موردنظر خود توجه داشته باشند، به تجربه هاي خوب خريد از فروشگاه هاي اينترنتي توجه مي كنند. 64% از مشتريان بر اين باورند كه براي انتخاب يك برند از بين چندين برند مختلف ، تجربه مشتريان از قيمت محصول بسيار مهم تر است.
براي خريداران اينترنتي ، تجربه كاربري با اولين كليك و ورود به سايت شما آغاز مي شود. بنابراين اگر قصد داريد كه ترافيك ورودي به سايت خود را به مشتري تبديل كنيد ، بايستي تمامي عناصر طراحي سايت فروشگاه اينترنتي شما به اين هدف متمركز باشند. اگر به دنبال يافتن راهي براي تقويت نرخ تبديل هستيد ، ممكن است با عبارت “تبديل طراحي محور” مواجه شده باشيد. اين مطلبي است كه در ادامه به آن مي پردازيم و سعي داريم كه جزئيات دقيق تر و نكات ساده اي در مورد طراحي سايت فروشگاه اينترنتي مطرح كنيم كه به راحتي بتوانيد آن ها را در سراسر فروشگاه اينترنتي خود اعمال كنيد.
براي چشمان مشتريان خود ، طراحي كنيد!
اولين موردي كه روي مشتريان فروشگاه اينترنتي شما تاثيرگذار است ، طراحي ظاهري آن است ، بنابراين از خودتان بپرسيد كه مي خواهيد چه پيامي به مخاطبانتان برسانيد؟
يك طراحي جذاب و شگفت انگيز موجب تقويت اعتبار سايت شما مي شود و بازديدكنندگان را متقاعد مي كند زمان بيشتري را در فروشگاه اينترنتي شما بگذرانند.
سعي كنيد توصيه هايي كه در ذيل آورده شده را، رعايت كنيد:
- از تصاوير با كيفيت و با وضوح بالا استفاده كنيد تا از اين طريق پيام خود را به صورت كارآمدتري در سراسر سايت منتشر كنيد.
- از رنگ هاي متضاد براي جلب توجه به مهم ترين بخش هاي هر صفحه ( به عنوان مثال، دكمه هاي CTA) استفاده كنيد .
- اجازه دهيد بخشي از فضاي فروشگاه اينترنتي شما خالي بماند ، زيرا مشتريان از اطلاعات سربار و اضافي آزرده خاطر مي شوند.
- دائما در سراسر سايت خود ، از يك يا نهايتا دو فونت خوانا استفاده كنيد.
- با قرار دادن آپشن ها و لينك هاي بي شمار باعث سردرگمي و نارضايتي مشتريان سايت خود مي شويد، نهايتا در هر صفحه 4 الي 5 مورد كافي مي باشد.
اين اصول براي طراحي فروشگاه اينترنتي شما در صفحه اصلي حائز اهميت است، زيرا بازديدكنندگان با مشاهده اين صفحه در مورد برند شما و پيشنهادات باارزشي كه اين برند به مشتريان خود ارائه مي دهد، يك ديد كلي به دست مي آورند.
از طراحي مخصوص موبايل (ريسپانسيو) استفاده كنيد
ابعاد گوشي هاي تلفن همراه در مقايسه با كامپيوتر ، هر روز در حال افزايش است اما صفحه نمايش كامپيوترها تغيير چنداني پيدا نكرده اند. به دليل اين كه در حال حاضر بيش از 70% تعاملات از طريق گوشي هاي تلفن همراه انجام مي شوند ، توجه كردن به نحوه استفاده كاربران گوشي هاي تلفن همراه ، نيز حائز اهميت است و بايد بتوانيد از طريق صفحه هاي كوچك اين گوشي هاي تلفن نيز با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنيد.
طراحي واكنش گرا اين اطمينان را به شما مي دهد كه سايتتان در گوشي هاي تلفن همراه به خوبي و به درستي نمايش داده مي شود. اما باز هم بايد بررسي كنيد كه آيا قالب مد نظرتان اكثر اطلاعات مهم و مفيد را نشان مي دهد؟
سعي كنيد روند تبديل شدن يك بازديد كننده به يك مشتري را كوتاه كنيد ، و سعي كنيد زماني كه وارد سايت شما مي شوند ، هيچ دليلي براي ترك كردن آن وجود نداشته باشد و مسير واضح و دقيق سبد خريد و دروازه پرداخت را به مشتري نشان دهيد.
نمونه كارهاي سايت خوب براي انواع موبايل نيز طراحي شده و كاملا قابل تنظيم مي باشند ، بنابراين شما مي توانيد به مشتريان خود در طي مراحل خريد ، كمك و راهنمايي كنيد.
براي كمپين ها ، صفحات فرود طراحي كنيد
زماني كه يك مشتري روي تبليغاتي كه از طريق شبكه هاي اجتماعي يا ايميل به دستش رسيده كليك مي كند، توقع دارد در مورد محصول يا خدماتي كه درمورد آن تبليغات انجام داده ايد ، اطلاعات بيشتري به دست آورد. در اين جاست كه موضوع صفحات فرود مطرح مي شود. به جاي اين كه بازديدكنندگان بيشتر وقت خود را در صفحه اصلي فروشگاه اينترنتي شما بگذرانند كه در اين صورت نمي توان به طور قطع گفت مشتري سايت شما مي شوند ، بهتر است براي رسيدن به هدفي كه در ذهن داريد يعني همان تبديل بازديدكننده به مشتري ، يك صفحه ديگر در سايت ايجاد كنيد.
صفحه فرود سايت شما بايد ويژگي هاي زير را دارا باشد :
- در اين صفحه نيز بايد از همان تيتر و تصويري كه در تبليغات استفاده كرده ايد ؛ استفاده كنيد.
- طرح بندي فوق العاده ساده اي درنظر بگيريد كه بازديدكنندگان را به انتهاي صفحه هدايت كند.
- يك دكمه درخواست عمليات (CTA) در پايين صفحه ايجاد كنيد كه بيش از پنج مرتبه تكرار نشود.
صفحات فرود يكي از ساده ترين و در عين حال موثرترين راه هايي است كه ترافيك موجود در موتورهاي جستجو را به طور مستقيم به وبسايت شما هدايت كند ، بنابراين صفحات فرود يكي از موارد ايده آلي است كه زماني كه به دنبال ايجاد آگهي جديد هستيد يا زماني كه مشغول ساخت ليست ايميل ماركتينگ هستيد ، بايد به فروشگاه اينترنتي خود اضافه كنيد.
صفحات محصول را به شكلي بامزه طراحي كنيد !
زماني كه يك مشتري به صفحات محصولات شما نگاه مي كند ، از اين كه دقيقا به دنبال چه چيزي هست ، ايده خوب و درستي به دست مي آورد ، بنابراين بايد تمامي محصولاتي كه ارائه مي دهيد را به مشتريان نشان دهيد. در تمامي قسمت هاي فروشگاه اينترنتي شما ، بيشتر از همه ، تصاوير ، نقش مهمي را بازي مي كنند. عكس هاي محصولات شما نه تنها بايد ويژگي هاي محصولات را نشان دهند ، بلكه بايستي نشانگر مزايا و منافع آن ها در موقعيت هاي مختلف باشد.
با اين وجود، هيچ گاه از متن هاي داخل سايت غافل نشويد. به طور زيركانه اي از آن ها براي ارائه مهم ترين جزئيات محصولات به مشتري و پاسخ دادن به سوالات مشتريان درباره اندازه ، ضمانت نامه ، شيوه ارسال و… استفاده كنيد و همچنين براي لينك هاي صفحات پرسش و پاسخ نيز مي توانيد به خوبي از متون مورد نظر استفاده كنيد. ويژگي هايي از محصولات را بيان كنيد كه مشتري با مرور آن ها ، براي خريد محصولات فروشگاه اينترنتي شما ، هيچ شك و ترديدي به ذهن خود راه ندهند.
سعي كنيد همواره به روز شويد
حيطه طراحي بسيار پويا است كه هر گرايش جديد در آن ، يك موقعيت مناسب براي جلب مشتريان بيشتر به سمت فروشگاه اينترنتي شما مي باشد. زماني كه شما توصيه هاي ما را در زمينه طراحي سايت فروشگاه اينترنتي پياده سازي نموديد ، تغييرات كوچكي روي آن اعمال كنيد و تاثير آن را در ترافيك سايت و فروش اينترنتي بررسي كنيد تا بدين طريق به درك درستي از نحوه استفاده خريداران از سايت خود برسيد. سپس براي جلب نظر بيشتر مشتريان ، مي توانيد نحوه طراحي سايت فروشگاه اينترنتي خود را بهينه سازي كنيد و تمامي مواردي كه تا به حال براي فروش درنظر نگرفته بوديد را رفع كنيد، بدين ترتيب مسير روشني براي تبديل بازديدكننده به مشتري ايجاد كرده ايد.
از طراحي واضح و مبتني بر محصولات استفاده كنيد
طراحي سايت فروشگاه اينترنتي شما بايد به گونه اي باشد كه تمركز بيشتري روي محصولات داشته باشد و بدين ترتيب بازديدكنندگان نيز به بخش محصولات ، بيشتر از ساير قسمت ها توجه خواهند كرد . به طور كلي بايد تمامي محصولاتي كه براي فروش گذاشته ايد، كاملا قابل رؤيت باشد. بهترين راه براي انجام اين كار اين است كه طراحي سايت فروشگاه اينترنتي شما تميز و حرفه اي باشد و داراي تصاوير بزرگ و با كيفيت باشد. طرحي كه شلوغ و بهم ريخته باشد باعث به هم خوردن تمركز حواس مشتريان از محصولات فروشگاه آنلاين شما مي شود و نهايتا مانع از رسيدن شما به هدفتان كه نمايش محصولات و درنهايت فروش آن هاست، خواهد شد. در ادامه مطلب دو مثال از طراحي سايت فروشگاه اينترنتي آورده شده است، كه محصولات مشابهي را به دو روش مختلف به فروش مي رسانند .
قيمت ها و نحوه ارسال را كاملا واضح نشان دهيد
يكي از مواردي كه هيچ كس دوست ندارد ، احساس فريب خوردن از طريق قيمت ها و هزينه ارسال است. اين نكته بسيار حائز اهميت است كه تا حد امكان در مورد قيمت گذاري ها بسيار واضح و شفاف صحبت كنيد. جالب است بدانيد كه 44% از خريد هاي اينترنتي به دليل قيمت بالاي ارسال محصولات رها شده اند ، اما در همان پژوهش مشخص شد كه 25% از خريد ها به دليل اين كه قيمت محصولات بيش از حد انتظار بوده، رها شده اند و 22% از اين خريدها نيز به اين دليل كه هزينه هاي ارسال در مراحل پاياني روند خريد مشخص مي شوند، متوقف شده اند.
بنابراين مي توان گفت 91% از خريد هاي اينترنتي به دليل قيمت يا شرايط ارسال نامناسب ، كه دو دليل مرتبط به هم هستند ، لغو شده اند. در صورتي كه با مطالعه اين موارد هنوز هم متقاعد نشده ايد ، در پژوهشي كه درباره مصرف كنندگان در سايت Oneupweb انجام شده و در قبل هم ذكر شد ، بيش از 95.5% از پاسخ دهندگان ، اعلام كردند كه اطلاعات قيمت و نحوه ارسال محصولات از عوامل تاثيرگذار در تصميم گيري براي خريد از يك سايت فروشگاه اينترنتي مي باشد. سعي كنيد در اين موارد قرباني نشويد!
در طراحي سايت فروشگاه اينترنتي بايد اطمينان حاصل كرد كه قيمت محصولات در صفحه اصلي و در صفحه خود هر محصول ، به روشني بيان شده باشد. حتي اگر اين امكان براي شما وجود دارد، سعي كنيد هزينه ماليات و ارسال محصول را نيز به سبد خريد محصول اضافه كنيد به نحوي كه مشتريان قبل از پرداخت هزينه ، بتوانند قيمت نهايي را مشاهده كنند .
نشانه هاي اعتماد را در طراحي سايت فروشگاه اينترنتي استفاده كنيد
حتما اين نكته را به ياد داريد كه در همين مقاله عنوان كردم حدود 75.5% از خريداران اظهار داشته اند يكي از عوامل مهم و حياتي در تصميم گيري آن ها براي خريد از يك سايت اينترنتي ، ظاهر معتبر و قابل اعتماد يك سايت است. يكي از راه هاي ساده اي كه مي توان براي افزايش اعتبار سايت خود بكارگرفت، اقتباس كردن از برخي فروشگاه هاي مورد اعتماد است . مرتبط ساختن فروشگاه اينترنتي با گروه ها و برندهايي كه خريداران به آن ها اعتماد دارند ، باعث جلب رضايت بيشتر آنان مي شود. در مطالعات انجام شده توسط McAfee و Verisign مشخص شد كه اگر يك سايت خرده فروشي ظاهري شبيه به يك سايت قابل اعتماد داشته و نشانه هايي مبني بر قابل اعتماد بودن آن وجود داشته باشد ، فروش آنلاين آن سايت مي تواند تا 36% افزايش پيدا كند.
بنابراين بهتر است با استفاده از گروه هايي كه نشان دهنده امنيت هستند و فعاليت هاي اقتصادي خوبي دارند ، به سايت خود اعتبار ببخشيد و سپس بايد لوگوي آن ها را به طور برجسته و در جايي مناسب در قسمت هدر (سربرگ) يا پايين صفحه سايت خود قرار دهيد. ايده بسيار خوب ديگر اين است كه همانطوري كه لوگوي برندهاي بزرگي كه با آن ها مشاركت داريد را در سايت قرار مي دهيد، آرم كارت هاي اعتباري اصلي و ساير روش هاي پرداختي كه در سايت شما امكان پذير است را نيز قرار دهيد .
در اين قسمت ، مثال ديگري از نمونه كارهاي سايت خوب را آورده ايم كه در صفحه اصلي آن از لوگوي برندهاي معتبر آن صنعت استفاده شده است :
صفحه “درباره ما” را جدي بگيريد
يكي از راه هايي كه فروشگاه اينترنتي شما را از ساير سايت ها مجزا مي كند، اين است كه اطلاعات جامع و منحصر به فردي در مورد خودتان (تجارتتان) به مشتريان داده شود. ساده ترين راه براي انجام اين كار ، استفاده از صفحه “درباره ما” در منوي سايت مي باشد. اين كار با wordpress بسيار ساده است ، زيرا كار كردن با منو در اين سيستم بسيار راحت است. (در صورت طراحي سايت با استفاده از دمو هاي آماده ، اين مساله بسيار ساده تر مي شود زيرا اين بخش در دموها به صورت پيش فرض وجود دارد). حتي اگر قالب سايتي كه از آن استفاده مي كنيد، اين صفحه را ندارد ، بهتر است كمي تلاش كنيد و اين صفحه را ايجاد كنيد، ارزش تلاش كردن را دارد!
در صفحه اصلي ، هداياي تبليغاتي ارائه دهيد
راه ديگري براي بهينه سازي سايت كه باعث جلب نظر و رغبت خريداران به خريد از سايت شما مي شود، (مخصوصا براي مشتريان جديد بسيار تاثيرگذار است ) اين است در صفحه اصلي سايت خود، هداياي تبليغاتي قرار دهيد. همه انسان ها معامله كردن را دوست دارند، و زماني كه شما براي برخي از محصولات، درصد تخفيف درنظر مي گيريد، يا اين كه ارسال رايگان داشته باشيد، اين موارد به احتمال زياد باعث مي شود كه يك مشتري جديد از سايت فروشگاه اينترنتي شما خريدي داشته باشد. بعد از اين كه آن ها تجربه خوبي از خدمات شگفت انگيز و محصولات مورد پسند شما به دست آوردند ، قطعا براي خريد ساير محصولاتي كه بدون تخفيف هستند ، هم مجددا به سايت شما رجوع مي كنند.
اگر مانند نكته اي كه در قبل اشاره كرديم، در صفحه اول سايت خود گردونه داريد ، ايجاد گرافيك هاي ساده اي كه بتواند پيشنهاد هاي ويژه شما را نمايش دهد ، بسيار آسان خواهد بود. اگر پيشنهاد شما درصد تخفيف براي يكسري از آيتم هايي كه در يك دسته بندي قرار دارند مي باشد ، اطمينان حاصل كنيد كه از تصوير تبليغاتي به آن دسته بندي ، لينك ايجاد كنيد تا بدين ترتيب مشتريان بدانند كه دقيقا چه مواردي شامل تخفيف مي شود. اگر اين پيشنهاد به كد تبليغاتي نياز دارد، آن را به صورت درشت و خوانا در گرافيك قرار دهيد .
در اين قسمت، چند سايت خارجي را به عنوان مثالي براي استفاده از هداياي تبليغاتي آورده ام :
هر دو سايت به صفحه دسته بندي محصولاتي كه حاوي آيتم هاي داراي تخفيف مي باشد، لينك داده اند. اولين تبليغ، با استفاده از كنتراست بالاي رنگي در پس زمينه و سايز بزرگ نوشته تبليغاتي، بسيار چشمگير است و دومين تبليغ ، تمركز بيشتري بر روي پيشنهاد دارد و شامل تاريخ پايان كه نشان دهنده فوريت اين كار است ، ويژگي هاي محصول و اين كه اين محصول مورد پسند آمريكا است مي شود.
يك نوع ديگري از تصاوير گرافيكي تبليغاتي كه اين روزها به طور فزاينده اي در حال محبوب شدن است ، استفاده از نوار تبليغات است. نكته مثبتي كه اين گزينه دارد اين است كه دقيق در زير نوار اصلي منو سايت شما قرار مي گيرد ، بدين ترتيب در تمامي صفحات سايت شما قابل مشاهده است. تفاوتي ندارد كه شما تصميم بگيريد پيشنهاد ها به چه صورتي نمايش داده شوند ، بلكه چيدمان اين پيشنهاد ها بسيار حائز اهيمت و حياتي هستند.
مي توانيد يك مورد را به صورت آزمايشي امتحان كنيد! چيزي را كه مي توانيد انجام دهيد ، مثلا 20 درصد تخفيف براي يكي از محصولاتي كه بالاترين اختلاف قيمت را با ساير محصولات دارد درنظر بگيريد و تغييرات متعددي روي آن ايجاد كنيد تا نهايتا به آن چيزي كه مدنظرتان مي باشد ، برسيد. زماني كه به تجزيه و تحليل هاي خود نگاه مي كنيد ، براي اين كه متوجه شويد كه واقعا چه افرادي را با پيشنهادات خود مورد هدف قرار داده ايد ، تمركز بيشتري روي فروشي كه از مشتريان جديد به دست آورده ايد ، داشته باشيد. بهتر است به طور منظم خلاقيت هاي تبليغاتي خود را به روز كنيد و همچنان به بررسي معاملات جديد بپردازيد.
منبع: سايت خوب